יום חמישי, 27 באוגוסט 2020

אובדן מסת שרירים אחרי ניתוח קיצור קיבה

קרדיט לתמונה: www.Unsplash.com

בשנים האחרונות קיימת תופעה שניתוחי קיצור קיבה הם הפתרון המושלם לסובלים ממחלת ההשמנה. ראשית, כבר הוכח שזה נכון. הטיפול בהשמנה באמצעות דיאטה או טיפול תרופתי, הוכח שהוא מוצלח באופן חלקי ולזמן קצר בלבד והמטופל לא מצליח לאמץ נורמות תזונה נכונות ולשמור על המשקל לאורך זמן. 

בשלב זה הטיפול היחיד אשר הוכח כיעיל לאורך שנים לטיפול ב"השמנת יתר חולנית" הוא הניתוח לקיצור קיבה אבל עם הבדל אחד משמעותי.  על פי מחקרים שנעשו, מנותחים שלא שינו את אורחות החיים שלהם אחרי הניתוח, (תזונתי ופעילות ספורט), לרוב חזרו למשקל גופם לאחר מספר שנים.

מי שעומד לעבור את הניתוח או עבר את התהליך יחווה הרבה תופעות לוואי שלא מספרים עלייהם ואחת מהן היא הפוטנציאל לאובדן מסת שריר.

אני מניח שרבים ישאלו בכלל למה זה חשוב? מה קריטי בכלל בעניין?

אז ראשית, צריך להבין את חשיבות מערכת השרירים בגוף בכדי להבין עד כמה אובדן מאסת שריר היא מסוכנת!

בגוף האדם יש כ- 650 שרירים ומהווים כמחצית ממשקל הגוף. מערכת השרירים היא שכבת הגנה על האיברים הפנימיים בגוף, מערכת השרירים אחראית על היציבות והתנועה שלנו, מערכת השרירים היא חלק ממערכת הנשימה, היא אחראית בהפקת החום הדרוש בגוף, הגנה על מפרקים, החזרת דם ורידי ברגליים ואחראית על פעילות איברים פנימיים. בקיצור אתם מבינים עד כמה חשובה תקינותה של מע' השרירים. 😊

כאשר השרירים חלשים אנו חשופים לפציעות ופגיעות בגוף, מעצם העניין שהשריר אמור לשמש סוג של התמיכה וההגנה על האיברים הפנימיים ועל השלד. בזמן שמערכת השרירים חלשה, אנו חשופים יותר למעידות, פציעות, איבוד שיווי המשקל, שבירת עצמות, קריעה של גידים ורצועות.

אצל אנשים שהשרירים שלהם חלשים, הם נוטים ליפול בתדירות גבוהה יותר. הם חשופים יותר לתת לחץ דם תנוחתי, כלומר לוקח יותר זמן לכלי הדם לשנות את גודלם בהתאם לשינוי התנוחה של הגוף. טונוס השריר מוחלש, זמני התגובה של השריר יורדים בצורה משמעותית ולכן יש תופעות שקשה לזוז והגמישות יורדת. 

בנוסף כתוצאה מפגיעה בשרירי הגב התומכים, מתחילים כאבי גב תחתון שמלווים את המנותחים לתקופה ארוכה.

אצל אנשים שמערכת השרירים שלהם חלשה, קיימת פגיעה ישירה במערכת השלד. הדרך היחידה לתחזק את מערכת העצמות מתבססת על 3 אבני יסוד: גירוי, תזונה והורמונים. בכדי לחזק עצם ולספק את הגירוי, הדרך היחידה היא לחזק את השרירים! קיים צורך להפעיל גירוי של העצמות על ידי הפעלת גירוי השריר. המשמעות היא שאם אנו מאבדים את מאסת השרירים, אנו פוגעים באופן ישיר בתחזוקת השלד!

 

צריך להבין את הרעיון מאחורי הניתוח לקיצור קיבה... הרעיון הכללי הוא להקטין את נפח הקיבה ולכן כמות האוכל שניתן להכניס לקיבה קטנה ומוגבלת ויכולת הספיגה קטנה מאוד (תלוי בסוג הניתוח). המשמעות – פחות אוכל - פחות קלוריות. פחות קלוריות - מביאים את הגוף לאיזון קלורי שלילי ואז יורדים במשקל.

 

צריך להבין שניתוחים אלה משפיעים לא רק באופן מכני על הגוף ביכולתו להכיל את המזון בקיבה אלא גם על פעילות המנגנונים לחילוף חומרים. זאת אחת הסיבות שבשנים האחרונות מכנים ניתוחים מסוג זה בתחום הכירורגיה, "כירורגיה מטבולית".

הניתוחים הבריאטריים השונים נבדלים ביניהם במידת היכולת להגביל את נפח האוכל ובדרך השפעתם על יכולת הספיגה ועל ההפרשה של ההורמונים בגוף ובמיוחד של מערכת העיכול.

לאחר ניתוח בריאטרי, הגוף נכנס למצב קטבולי, "קריסה". כמות האוכל הקטנה שנכנסת לגוף בוודאי לא מספיקה מבחינת ערך קלורי לספק את הדרוש לגוף על מנת לתפקד, התהליך גורם לגוף להיכנס למצב "רעב" והגוף מנסה להילחם ברעב. במצב זה הגוף מתחיל לפרק ולשרוף את המאגרים הרזרביים שקיימים בו ומכאן הירידה המהירה במשקל.ג אני תמיד אמרתי שבתהליך הראשוני שלאחר הניתוח ועד כשנה, שנה וחצי פשוט "הגוף אוכל את עצמו".

עכשיו חשוב להבין את התהליך שמתחולל בגוף – הרי כול המטרה של הניתוח היא להוריד את עודפי השומן נכון? אבל מתברר כי הגוף פועל אחרת לגמרי! הגוף ישמור את השומן "היקר" עד שיישרף כל דלק שמיש אחר. באופן כללי הגוף יעדיף להשתמש בשרירים כאנרגיה זמינה לפני צריכת שומן לאחר ניתוח בריאטרי. זו הסיבה שאם לא משתמשים באופן קבוע בשרירים (כמו בפעילות גופנית רגילה), הגוף ישאב את המשאבים הנדרשים מהשרירים כדי לענות על צרכי אנרגיה, מה שתורם באופן ישיר לאובדן מסת השריר.

היות ועכשיו אתם מבינים כמה חשובה מע' השרירים בגוף, כמה חשוב לשמר אותה ומה קורה בתוך הגוף לאחר הניתוח, נשאלת השאלה האם אפשר למנוע את הקריסה?

דעתי האישית שלא ניתן למנוע את התהליך אבל בוודאי אפשר לשלוט ולהקטין את הנזק והסיכונים הכרוכים בכך, והסיבה היא פשוטה... הניתוח והתגובת הגוף שלאחר הניתוח היא אגרסיבית ביותר. לא משנה מה נעשה, לא נצליח לספק לגוף את הכמות הקלוריות שהוא צריך ולכן הגוף יכנס לתהליך קטבולי ומכאן התהליך כבר מובן, אבל פעילות מונעת נכונה, תגרום לתהליך הקטבולי להיות תחת שליטה!

 

איך עכשיו אני עומד להפתיע אותכם... ידוע שאצל מנותחי קיצור קיבה התזונה לאחר הניתוח מורכבת מחלבון רב. חלבון חיוני לבניית שרירים ולכן כאשר מתחילים לרדת במשקל ונמנעים ממזונות עתירי פחמימות ושומנים מהתפריט היומי, הגוף מתחיל לחפש מקורות חלופיים לשריפה. עם צריכת חלבונים בכמות המתאימה לאחר הניתוח ופעילות ספורט נכונה - ניתן לשמור על טונוס שרירים במידה רבה, ולייצר שריפת שומן לאורך כל היום.

בנוסף יש להבין שאימוני כוח בצורה של הרמת משקולות, בונים שרירים, ומאפשרים מנגנון שריפת שומנים עקבי יותר וארוך יותר.

כדי למנוע אובדן מסת שריר לאחר ניתוח בריאטרי חשוב להתאמן באופן קבוע תוך כדי הירידה במשקל. פעילות גופנית מתונה בין 3-4 פעמים בשבוע, בין 45 דק' ל- 60 דק' בכול פעם יכולה לשפר מאוד את הירידה בשומן ולמנוע אובדן שרירים. 


כמה טיפים כיצד לתחזק ולבנות שריר לאחר הניתוח: 

1.     בראש ובראשונה, דברו עם הרופא שלכם. לפני שמתחילים את הפעילות הספורטיבית יש ל​​וודא שהרופא נתן את אישורו לגבי סוג הפעילות שאתם מתכננים לבצע. 

2.     סביר להניח כי לאור הירידה המהירה במשקל, מי שעבר את הניתוח יהיה עם מוטיבציה גבוהה יותר להתעמל. משטר פעילות הספורט שלאחר הניתוח אינה מוגבלת (בהינתן לאישורים רפואיים כמובן), אבל משום מה רוב האנשים נוטים לעסוק בפעילות אירובית. לעומת זאת, התמקדות באימוני כוח בצורה של הרמת משקולות, התוצאה היא בניית שרירים.

3.     צריך להבין, פיתוח שרירים הוא אתגר וקשה יותר הרבה מאשר הירידה במשקל לאחר הניתוח. תחזוקת שרירים ובניית שרירים זה משהו שחייבים להקדיש לו זמן וסבלנות. למרבה המזל, היתרונות של מסת שריר מוגברת הם מאוד מוחשיים בצורה של מבנה הגוף, כמו גם היכולת להרים משקלים כבדים יותר ויותר.

4.     קחו את זה לאט - אם אתה חדשים בפעילות גופנית, התחילו לאט. פעילות נמרצת מידי על ההתחלה  עלולה להוביל לשחיקה לפציעות. תנו לעצמכם את הזמן להסתגל לאורח החיים הספורטיבי החדש שלכם. 

5.     להיות סבלנים - התמקדו בהתקדמות קבועה ועקבית לעבר המטרות שלכם ותנו לעצמכם קרטיד בכול פעם שאתם עומדים ביעדים.  

6.     כמו בכל דבר, פעילות יתר או פעילות לא נכונה יכולה להביא איתה פציעות. חשוב לבצע מעקב אחר ההתקדמות. לכן, חשוב להתחיל להתאמן במאמץ קטן ביותר ותוך כדי תנועה לעלות את רמת המשקלים ואינטנסיביות האימונים. 

7.     כמו שאני תמיד אומר – תמיד תקשיבו לגוף שלכם!!! אם אתם מרגישים כאב בגלל משטר האימונים שלכם, עליכם להאט את הקצב עד לרמה שהכאב נעלם. 

8.     לעבוד עם מאמן - מאמן אישי מוסמך שקיימת אצלו ההבנה בתחום הבריאטרי יכול לעזור בתכנון  תוכנית אימון העונה על הצרכים האישיים ותעזור להשיג את היעדים. תזמון מפגשים קבועים עם מאמן יכולה לייצר את המוטיבציה הנדרשת. אם עבודה עם מאמן איננה אפשרות, מצאו לכם חבר לאימונים כ לייצר את המחויבות ההדדית.

 

פעילות גופנית עם דגש על בניית שרירים לאחר ניתוח לירידה במשקל היא מרכיב קריטי למסע שלכם להצלחה. החלק הקשה נגמר - קיבלתם את ההחלטה לעבור ניתוח ועשיתם זאת. הגיע הזמן להתחייב לשינויים באורח החיים שיעזרו לכם להגיע ליעדים ולשמור עלייהם.

 

בהצלחה👍💪


עופר לקסמן,
מנטור ומאמן לחיים בריאים.
מפתח השיטה BariLifestyle program 

טלפון: 052-6369991 
מייל: L1@ol-fitness.com
אתר: ol-fitness.com


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מיתוסים ותפיסות הקשורים לניתוחים בריאטרים (ניתוח לקיצור קיבה).

כבר ידוע שהשמנת יתר היא לא רק מצב הקשור למשקל אלא יש לכך השלכות בריאותיות מרחיקות לכת. ההשמנה משפיעה על אורח חיים תקין, מקצרת חיים וגורמת לת...