יום שישי, 20 בנובמבר 2020

אכילה לפני פעילות גופנית, ‏האם ‏זה ‏באמת ‏חיוני? ‏


קרדיט לתמונה: www.Unsplash.com

רבים שואלים אותי ומתלבטים בסוגייה מה יש לאכול לפני פעילות גופנית והאם זה בכלל נחוץ ? שאלה זו אפילו מקבלת משקל משמעותי יותר כאשר מדובר באוכלוסיית המקוצרים (מנותחי קיצור קיבה), קרי שקיבולת הקיבה והספיגה קטנה יותר.

מה שכן כדאי מאוד להישאר עד הסוף כי אני מבטיח לכם טוויסט בעלילה 😳😜.

כולנו לבטח מבינים מה היא המטרה העיקרית של התזונה, העניין הוא שבמהלך השנים, המילה "תזונה" קיבלה משמעות אחרת וכיום האוכל נהפך יותר לעניין חוויתי, חברתי וקולינרי. 

אנו יודעים שתפקיד האוכל זה לספק לגוף את המרכיבים החיוניים שאין ביכולתו לייצר בכוחות עצמו וזאת על מנת שהגוף יוכל להמשיך לתפקד כהלכה. אם אתם חושבים על זה, את הגוף שלנו לא מעניין המצב המדיני, כלכלי או אפילו החברתי שאנו שרויים בו. לגוף שלנו לא מעניין מאותם דברים החומריים הסובבים אותנו, את הגוף ובמיוחד המוח, מה שמעניין זה דבר אחד פשוט - לקבל את כמות הנוזלים ואוכל שמורכב נכון מאבות המזון, ויטמינים ומינרלים בכמות הנכונה ובזמן הנכון.

שאנו פעילים במהלך היום, הגוף מנצל את מקורות האנרגיה שנאגרו בגוף. בגדול יש לנו שתי מקורות אנרגיה משמעותיים: (1) מקור אנרגיה זמין שנמצא בתוך בשרירים, זו כמות אנרגיה שהיא זמינה לזמן קצר ביותר ומתחדשת תוך כדי פעילות. (2) מקור אנרגיה גדול שהוא מצבור השומנים בגוף. אה... מעניין נכון? פתאום למאגרי השומן בגוף השומן יש ערך חיובי 😂😂😂 יחד עם זאת, כמו בכול דבר בחיים, כול עוד מדובר בכמות הנכונה, אז הכול טוב, אבל... כאשר המצבור גדול מהכמות הנדרשת, אני מניח שכולנו מבינים את ההשלכות לכך – השמנה. 

אז שהגוף שלנו פעיל ביום יום, הגוף צורך ומנצל את מקורות האנרגיה בקצב מסוים שאותו אפשר אפרופו למדוד ולדעת לגבי כל אחד ואחת. 

ומה קורה בזמן שאני עוסקים בפעילות גופנית? כאן, הגוף שלנו משנה סטטוס, מעביר הילוך ומכין את עצמו למצב שונה לחלוטין שדורש יותר מיקוד במערכות שונות בגוף לרבות מערכת לב-ריאה ומערכת השרירים. זאת אומרת שאם הגוף עומד לצרוך יותר אנרגיה, קרי להשתמש במאגרי האנרגיה הקיימים אצלנו, במצב ההגיוני נכון הוא לספק לו את אותם משאבים, כמו לדוגמא שמיכל הדלק ברכב מתרוקן או שאנו לקראת נסיעה ארוכה אנו ממלאים את מיכל הדלק, והנה לנו, אנו מוכנים למסע, נכון? אז לא!!! 😳 הבטחתי לכם טוויסט נכון, אז הנה הוא מגיע 😲... 

הגוף שלנו עובד לגמרי הפוך מההיגיון. הגוף שלנו בנוי בבסיס למצב של שימור אנרגיה ולא לניצול נכון של האנרגיה. זאת הסיבה שטבע האדם הוא להיות עצל ולא פעיל. בזמן שאנו אוכלים, מתרחשים תהליכים פיזיולוגים שכול מטרתם היא לפרק את האוכל כמה שיותר מהר ולהחדיר אותם למחזור הדם (שאחראי על השינוע), ולספק מיליארדי תאים בגוף את מה שהם צריכים ולשמר את המצב הזה כמה שיותר זמן. תהליך פירוק ושינוע האוכל מקבל עדיפות עליונה על גבי תהליכים פיזיולוגים אחרים... כדוגמת פעילות ספורט עצימה 😳 

אתם מבינים מה קורה כאן? בזמן שאנו אוכלים ומתחילים לעסוק בפעילות עצימה, הגוף משקיע את כול המשאבים לפירוק ושינוע האוכל, אבל שאנו עוסקים בפעילות ספורט הגוף מפעיל ומנתב את המערכות והמשאבים לכיוון השרירים ולכן בזמן אוכל, השרירים לא מקבלים את מה שהם צריכים, והתוצאה היא התעייפות מהירה יותר של מערכת השרירים בגוף עד לכשל מוחלט של מערכת השרירים. 

זאת הסיבה שאסור לדוגמא להיכנס לבריכה אחרי האוכל!!! הפרדוקס שמתחולל בגוף ותיעדוף הגוף לתהליך פירוק האוכל יביא למצב שבו אדם ששוהה במים שורף את מאגרי האנרגיה שנמצאים בשרירים מהר עד מצב שהשרירים מתעייפים לחלוטין ואותו אדם לצערי יכול לטובע 😳😭. כאשר מדובר בענפי ספורט אחרים, התוצאה יכולה להוביל לחולשה, בחילות, הקאות ופציעות רבות. 

אז, אני מניח שעכשיו אתם מבינים את המסר בעניין יחסי הגומלין בין תזונה וספורט, מה שנשאר זה לדון בסוגייה של טווחי הזמן בין אוכל וספורט, מה מותר ומה אסור 😏😀 

את התשובה הזו צריך לחלק לשתיים:
1. במצב שאתם יודעים שאתם עומדים לעסוק בפעילות גופנית.
2. במצב שלא היה לכם תכנון ופתאום קבלתם "מוטיבציה" לפעילות ספורט. 

במצב שבו אתם יודעים שאתם עומדים לעסוק בפעילות גופנית מאוד תלוי מתי אתם עומדים לעסוק בפעילות הגופנית במהלך היום ומאוד תלוי בסוג העבודה / פעילות היום-יומית שלכם אבל עקרונית לא צריך לאכול כלל (בהנחה שאתם לא בצום והתנהגתם נכון בעניין תזונה ושתייה)... לגוף יש את המאגרים שהוא צריך (תנסו את זה ופתאום תוך כדי הפעילות אתם תרגישו פרץ של אנרגיות שאתם תהיו בשוק). מה שכן יש להקפיד על שתייה לפני האימון, כמובן בכמות שלא תכביד על הקיבה. למי שחסרה לו תחושת "הביס" של לפני, אז אני ממליץ לאכול פרי כחצי שעה לפני הפעילות הגופנית או חטיף אנרגיה.

כאשר אנו אוכלים ארוחה מלאה... כאן חל איסור מוחלט על פעילות גופנית בחלון זמן של שלוש שעות לפחות. כן מותר ואפילו מומלץ לבצע הליכה בקצב דופק ונשימה נמוך, זה עוזר למערכת האיכול בתהליך הפירוק והספיגה (במיוחד לסובלים מעצירויות).

עכשיו התייחסות נקודתית למקוצרי קיבה...
הרי ידוע שקיבולת ויכולת הספיגה היא קטנה ומוגבלת, כאן מתעוררת בעיה נוספת למי שמעוניין לעסוק בפעילות גופנית כי כמות האוכל היא קטנה מה שמשפיע מאוד על מאגרי האנרגיה בגוף.

מצד אחד, קיים קושי לאכול ומצב שני קיימת סכנה להתעייפות מהירה של מערכת השרירים בגוף וירידת סוכר (היפוגליקמיה). 

מה שאני עושה מתוך ניסיון של למעלה משלוש שנים, אני שותה קפה עם סוכר (כן, סוכר) אפילו עם כפית וחצי או שתיים סוכר כחצי שעה לפני הפעילות הגופנית וממש לפני הפעילות צורך ג'ל אנרגיה. אותו ג'ל שמשתמשים מי שרץ למרחקים וצורך במהלך הריצה. מה שקורה מבחינה פיזיולוגית שאני מחדיר לגוף כמות גדולה של סוכרים, מלחים וקפאין מה שנותן לגוף את מה שצריך כדי שאוכל להתאמן, אבל אני אף פעם לא אוכל לפני האימון!!!

לבטח אתם שואלים את עצמכם, אוקי עכשיו ברור כול העניין של תזונה שלפני פעילות גופנית, ואיך צריך להתנהג בכול הקשור לתזונה אחרי פעילות גופנית? זה כבר בבלוג אחר 😊

חשוב לי לציין כי כול הנאמר מתייחס לעובדה שאתם בריאים ואין לכם בעיה רפואית כול שהיא. במידה ויש, כמובן שיש צורך בליווי והתייעצות עם גורם מקצועי.

בריאות לכולם!!!

שלכם
🙏
עופר לקסמן, 
יועץ בריאות, תזונה וספורט
לאוכלוסיית מנותחי קיצור קיבה ולסובלים מבעיות משקל.
#BariLifestyle #OLfitness #BariLifestyle50plusefit
#bariatric #bariatricsurgery 
#fitness #fit #workout #training #health #wellbeing #healthychoices #active #strongmind #motivation #lifestyle #exercise

#בריאות #עודףמשקל #השמנה #אימוןאישילחיים #ספורט #כושר #תזונה #תוספיתזונה #ויטמינים #סוכרת #לחץדם #קיצורקיבה #ירידהבמשקל #אימוןאישי #פעילותגופנית #בריאות #השמנה 

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע אינו מתייחס למוצר או טיפול, הוא אינו התוויתי, ולא מהווה המלצה רפואית, ולא מיועד להנחות את הקוראים או לשמש כהמלצה, הוראה או עצה לקורא, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי.

קרדיט לתמונה: www.pexels.com

🚨 כיצד לצלוח מפגשים חברתיים לאחר ניתוח לקיצור קיבה

אחד האתגרים שכל מי שעובר את הניתוח לקיצור קיבה צריך להתמודד זה המפגשים המשפחתיים, החברתיים והמסיבות. אוכל תמיד מעורב במפגשים אלה...