יום שבת, 9 בינואר 2021

חשיבות השינה אחרי פעילות גופנית

היום בדרכי חזרה אחרי טיול ארוך עם הכלבים שמתי לב לתופעה מעניינת, בכול פעם כשאני חוזר מטיול ארוך שדורש מאמץ מהכלבים, הם הולכים לישון ולא משנה השעה. הכלבים ישנים כשעה, מתעוררים מלאי אנרגיה וממשיכים כרגיל. 

בכלל אם מדברים בנושא השינה, בעלי החיים מוקירים את השינה, השינה היא חלק ממעגל החיים, בעוד שאנו בני האדם מנסים לדחוק את השינה ולהקטין את שעות השינה ככול הניתן. 

בזמן שאנו עוסקים בפעילות ספורט ברמה יום-יומית שיכולה אף להיות די עצימה, אנו לרוב ממשיכים את החיים כרגיל כאילו בכלל לא אימצנו את הגוף.

ברור לכולנו שצריך לתת לגוף לנוח אחרי פעילות גופנית אינטנסיבית, (לפעמים אין לנו אפשרות אחרת, הגוף פשוט מפסיק לתפקד, נכבה לנו כחצי שעה או שעה אחרי האימון), ואז במקום להבין את המסר, אנו לוקחים תוספים או צורכים מוצרים מעוררים כדי לדחות את העייפות הצידה. 

רק בעניין זה אפשר לדון רבות אבל הפעם אני רוצה לדון דווקא בעניין עד כמה חשוב לתת לגוף לנוח אחרי פעילות גופנית אינטנסיבית, מה היתרונות במנוחה ומה ההשלכות השליליות בחוסר המנוחה.

אפרופו, קיימות תרבויות שמעודדות מנוחה במהלך היום (מה שנקרא שנ"צ) ויש גם חברות שמאמצות את הגישה ומאפשרות לעובדים לקחת תנומה קלה מסגרת שעות העבודה. 

יש מחקרים שמראים שלקיחת שנ"צ קלה, תורמת רבות לפרודקטיביות של העובד, הורדת לחצים ומשפרת את איכות העבודה והתוצר. מחקרים שעסקו בנושא, מלמדים כי נמנום של 20 דקות באמצע היום אידיאלי לשיפור מיומנויות מוטוריות, קשב וריכוז.

בנוסף, קיימים מחקרים רבים שמוכיחים שמי שלא נח כראוי אחרי אימון, קיימת סבירות גבוהה יותר שיפצע ובנוסף הגוף יפריש הורמון רעב ובכך יעלה את הסיכוי להשמנת יתר. בזמן האימון קצב הלב עולה, הפרשת הורמון  האנדרנלין היא בשיאה. במהלך אימון עצים נוצרים קרעים מיקרוסקופים בשריר. מיד עם סיום האימון מתחיל תהליך מטבולי (בנייה), לרקמות השריר, לעצמות ולגידים.

יש סיבה לכך שילדים צריכים יותר שעות שינה מאשר מבוגרים, הגוף שלנו גדל בשינה, מתחוללים תהליכים אנבולים שמתקיימים רק בזמן השינה וזה נכון גם למי שמתאמן באופן קבוע. 

השינה היא חשובה על מנת לשמר אנרגיה, לזרז חילוף חומרים ולהגן על המערכת החיסונית שלנו. השינה היא גם הזמן שבו הגוף גדל ומתפתח, הורמון הגדילה אשר מעודד גדילה אצל ילדים ותינוקות הוא אותו ההורמון שמעודד העלאת מסת שריר אצל מבוגרים. 

אבל...

תהליך הבנייה יתבצע בצורה אפקטיבית רק כאשר הגוף יכנס למצב מנוחה ויקבל מספיק אנרגיה וחלבון על מנת להיבנות מחדש. אם לא ננוח ולא נספק את מרכיבי המזון הנחוצים מייד עם תום האימון, תהליך הפירוק של השריר ילך ויתגבר מאימון לאימון מה שיגרום בסופו של דבר להיחלשות של מערכת השרירים ולחשיפת הגוף לפציעות ולדלקות. 

אז מה אני ממליץ?
  • מנוחה אפקטיבית אחרי האימון. קחו זאת ברצינות אם אתם רוצים לראות שינוי לטובה.
  • תזונה נכונה ושילוב תוספי תזונה של חלבון ופחמימות היא קריטית בחלון הזמן הנכון על מנת לבנות את השריר בצורה נכונה.
  • שינה טובה - יש לדאוג ללכת לישון בשעה סבירה כדי לתת לגוף הזדמנות להתאוששות מקסימלית.
  • מים מים מים - כשהגוף רווי במים הוא מתפקד בצורה הכי אופטימלית וקצב חילוף החומרים משתפר. 

לטיפים נוספים, מידע והכוונה, אני כאן בשבילכם... 

בריאות 👍💪

עופר לקסמן,
מנטור ומאמן לחיים בריאים.
מפתח השיטה BariLifestyle program 
טלפון: 052-6369991 
מייל: L1@ol-fitness.com
אתר: ol-fitness.com




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מיתוסים ותפיסות הקשורים לניתוחים בריאטרים (ניתוח לקיצור קיבה).

כבר ידוע שהשמנת יתר היא לא רק מצב הקשור למשקל אלא יש לכך השלכות בריאותיות מרחיקות לכת. ההשמנה משפיעה על אורח חיים תקין, מקצרת חיים וגורמת לת...