יום שני, 12 ביולי 2021

המניעים והשיקולים בתרגילי כוח במשקולות חופשיים לעומת תרגילים במכונות לאוכלוסיית מנותחי קיצור קיבה


 


ידוע שפעילות גופנית לגווניה הרבים חשובה לבריאותנו הפיזית והמנטלית, וחשובה שבעתיים בתקופה שבה אנו נאלצים לשנות הרגלי חיים כדוגמת הניתוח לקיצור קיבה. 

 יחד עם זאת חשוב להבין שהגוף לא סלחן. פעילות ספורט לא נכונה יכולה להזיק מאוד ולפגוע בתפקוד היום יומי בצורה משמעותית. 

כבר הוכח ע"י מחקרים רבים שפעילות גופנית היא חשובה ביותר בעקבות ניתוח בריאטרי, כדי לשמור על הירידה במשקל, להישאר מאוזנים ובריאים. 

ככלל לחיים עלינו לזכור כשאנו מתאמנים, אנו מתאמנים עבור החיים, עבור הבריאות ואורח חיים תקין. 

אנו יכולים לבלות ולתאמן שעה עד שעתיים ביום בחדר כושר או כול פעילות גופנית, אם כי עדיין לפנינו כ-23 שעות נוספות שהגוף ומערכת השרירים שלנו ימשיכו לתפקד ללא שימוש בציוד ספורט ויש לקחת זאת בחשבון כאשר אנו מתאמנים בפעילות גופנית כולשהי. 

בכל פעם שאנו מבצעים סוג של תרגיל, התנועה של גופנו במהלך התרגיל מכונה טווח תנועה. ככל שטווח התנועה יהיה גדול יותר, כך התרגיל יהיה יעיל ומועיל יותר, אם כי הגוף שלנו יצטרך לעבוד קשה יותר כדי לבצע את התרגיל. 

לטווח התנועה המלא יש חשיבות גדולה מאוד בהתנהלות היום יומית ולאיכות החיים, וככול שאנו מתבגרים לטווח התנועה החשיבות עולה. 

האימון במשקולות חופשיים, מעבר לקבוצת השרירים שעליה אנו מתמקדים, קבוצות שרירים נוספות מצטרפות "לחגיגה" וזאת כדי לעזור בתמיכה ויציבות של הגוף. 

ככול שאנו נבצע תרגילים בצורה חופשית, מספר גדול יותר של קבוצות שרירים ישתפו פעולה וכן שילוב של מערכות נוספות כגון המערכת העיצבית שקשורה לתיאום המוטורי, מערכות שיווי  משקל ועוד. 

יש להבין שככול שגדל מספר קבוצות השרירים שמשתתפים בביצוע התרגיל, כך ביצוע התרגיל מורכב יותר, קשה יותר לביצוע ומושקעים יותר מקורות אנרגיה באותה נקודת זמן. 

לעומת זאת, לרוב כאשר נתאמן במכונות, תמיד נהיה מוגבלים בטווח התנועה ולסוג התרגיל שאנו רוצים לבצע. בניגוד למשקולות חופשיים, מכונה מציעה מידה מסוימת של מיקוד אימון על קבוצות שריר יעודיות והקטנת הסיכון לפציעות למי שלא מספיק מיומן או שמעוניין לזקק את האימון לשריר מסויים. 

אחד הדברים הטובים ביותר במשקולות מכונה היא העובדה שההתעסקות בהחלפת המשקולות במכונה היא די פשוטה ומהירה, ובזמן שאנו עייפים במהלך האימון זה יכול להיות יתרון גדול.

רבים טוענים שלהתאמן במשקולות חופשיים זו הדרך הטובה ביותר עבור הגוף. אמנם זה נכון לרוב, יחד עם זאת רבים האנשים שמרגישים שאימון עם המכונות שזו הצורה המועדפת והנכונה יותר עבורם.

לאחר ניתוח לקיצור קיבה, בנוסף לשינוי האנטומי בגוף, מתחוללים שינויים משמעותיים בהיבט הפיזיולוגי - ירידת המשקל דרסטית תוך זמן קצר ביותר מתקיימת ירידה בחוזק ומאסת השרירים, יש מנותחים שלאחר הניתוח משילים מעל 50% ממשקל גופם בפרק זמן קצר, הם נראים קטנים ומצומקים וחלק מהמנותחים מדווחים על חולשה ועייפות כרונית . אצל חלק מהמנותחים מתעוררות בעיות גב קשות מאוד כמה חודשים שלאחר הניתוח כתוצאה מירידה הדרסטית במשקל.

>> פעילות גופנית במצבים אלו היא קריטית לצורך שיקום הגוף <<

רצוי למצוא את המכון שיכול לספק כמה אלטרנטיבות וכמה אופציות לאימון שיעזרו לנו להישאר בשליטה ולהרגיש פעילים ואנרגטיים. 

בזמן שימוש בתרגילים במשקולות חופשיים, הגוף ישתמש ביותר שרירים מאשר במכונות, מה שהופך אותם יעילים יותר בסך הכל אבל יכולים להוביל לפציעות למי שלא מיומן מספיק. זה לא אומר שהמכונות הן בזבוז זמן, כפי שאמרתי קודם, הם מציעים כמה יתרונות גדולים. במקרים מסוימים ובמיוחד אחרי הניתוח, עדיף לבנות את השרירים בכמה שפחות גירויים קיצונים, כי גם כך הגוף נמצא בסוג של טראומה. חשוב לבנות ולמצב את השרירים בצורה מבוקרת, שם המכונות הם הטובות ביותר לשימוש.

יש להבין שבאופן כללי מי שמתחיל באימוני כוח, מתחוללים תהליכים אנבולים ובסופו של דבר מביאים את הגוף להתחזק ולהתחטב, אבל מי שעובר את הניתוח (לפחות בשנתיים הראשונות שלאחר הניתוח) הגוף נמצא במצב קטבולי, מה שמביא את המתאמן לסוג של פרדוקס מבחינה פיזיולוגית. 

מצב אחד הגוף רוצה להתפתח כתוצאה המגירויים והאימונים ומצב שני הגוף נמצא במצב של היחלשות והתאמת המערכות בגוף למשקל החדש ולתת פסיגה של מערכת העיכול. 

האימונים הם מאוד חשובים בשלב זה כי רק גירויים חיצוניים יכולים להאט את הקריסה הקטבולית של הגוף. 

בנוסף, אם מדובר במנותחים שלא עסקו בפעילות גופנית חשוב להתאמן ולשקול (לפחות בהתחלה) מאמן אישי, מקצועי. 

✔️ מאמן מקצועי מועיל במיוחד לאנשים שזה עתה מתחילים באורח חיים ספורטיבי. מאמן אישי יכול ללמד אתנו את הדרך הנכונה והבטוחה למהלכים בשגרת החיים החדשה שלנו. אם מעולם לא עבדנו בחדר כושר ולא עשינו פעילות עם משקולות, מאמן מוסמך יכול להראות לנו כיצד להפיק את המירב מאימוני התנגדות בבטחה ולמנוע פציעות.

 ✔️ מאמנים אישיים מציעים תובנות לגבי הכושר והפעילות הספורטיבית שלנו. לפעילות הספורט יש פנים רבות, והיא עוזרת להשיג את המטרות והיעדים שלנו. לדוגמא, אם אנו מעוניינים לחזק שרירים? אנו מעוניינים לבנות שריר? להיות גמישים יותר? להגדיל את הסיבולת? או לשפר את הכושר הגופני שלנו. מאמן אישי מקצועי יכול לבנות מסלול נכון ובטוח ככול האפשר למטרות שלנו. מאמן טוב יסרוק ויעריך את רמת הכושר שלנו ויתאים את האימונים כך שיתאימו לרמת ההתקדמות האישית שלנו. תשומת הלב המיומנות והמקצועיות של מאמן מוסמך ימנעו מאיתנו סיכונים או שעמום בשגרת האימונים.

 ✔️ מאמנים אישיים מקצועיים מחפשים תוצאות לטווח הארוך! מאמנים רוצים שלקוחות יגיעו ליעדיהם. הצלחה של המתאמן היא הצלחה של המאמן! מאמנים טובים ישלחו עדכונים, תזכורות, מסרים ועצות בהתאם ללוח האימונים ורמת היכולת הפיזית שלנו. מאמן טוב יכול לשפר לנו את המוטיבציה ולהוביל אותנו להשגת המטרות בצורה הנכונה והבטוחה. 

✔️ חשוב לבחור במאמן שמבין מה עברנו ומה אנו עוברים עכשיו בתהליך שאחרי הניתוח, מה אנו מרגישים, מאמן שעבר את התהליך כמונו. חשוב להבין כי קיים פער גדול מאוד בין הידע הקיים לבין הידע הנדרש על מנת לאמן בצורה נכונה ובטוחה מתאמן בריאטרי. 

אימון שגוי או בנייה לא נכונה של תוכנית אימון תוביל בדרך כלל לדילוג על תוכנית אימון מסודרת, או סתם שלא עושים זאת בצורה נכונה, מה שמגדיל את הסיכון לפציעות. 

בריאות ופעילות גופנית מהנה ובטוחה!

למאמרים נוספים, מוזמנים להמשיך לעקוב אחרי. 

עופר לקסמן,
מנטור ומאמן לחיים בריאים.
מפתח השיטה BariLifestyle program 

טלפון: 052-6369991 
מייל: L1@ol-fitness.com
אתר: ol-fitness.com



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חשיבות צריכת חלבון בתזונה היומית שלנו

💡החלבונים הם אבני הבניין של הגוף, החלבון במגוון סוגיו אחראי על בניית רקמות הגוף והשרירים💪, תורם לתהליכי שיקום וחידוש התאים ומחזק את המערכת...