יום שלישי, 24 באוגוסט 2021

חשיבות צריכת חלבון בתזונה היומית שלנו


💡החלבונים הם אבני הבניין של הגוף, החלבון במגוון סוגיו אחראי על בניית רקמות הגוף והשרירים💪, תורם לתהליכי שיקום וחידוש התאים ומחזק את המערכת החיסונית 💉.

💡החלבונים כוללים חומצות אמינו שאת חלקן הגוף לא יכול לייצר בעצמו ולכן עלינו לספק לו אותן באמצעות מזון מהצומח ומהחי.

💡חלבונים מהחי מצויים בבשר, דגים, ביצים וחלב, וחלבונים מן הצומח נמצאים בדגנים מלאים וקטניות כמו אורז, חיטה, תירס, קינואה, אפונה, שעועית, חומוס, עדשים.

לאדם ממוצע ההמלצה לכמות הצריכה היומית היא 1 גרם חלבון לכל 1 ק"ג ממשקל הגוף. לדוגמה: אדם שוקל 75 קילו, אמור לצרוך 75 ג' חלבון ליום.

ולמה הנתון הזה כול כך חשוב? כי לרוב אנו לא צורכים את הכמות הנדרשת. חוסר בחלבון בכמויות קטנות, הגוף עוד יודע להתמודד עם זה, אבל כשמתחיל להיות חוסר משמעותי אז זה כבר מתחיל להשפיע על התפקוד היום יומי שלנו וגם יכול להיות מסוכן בריאותית.

בגוף שלנו יש כ-650 שרירים שמהווים כמחצית ממשקל הגוף וכשליש מחלבוני הגוף. אף שהשריר יודע לעשות רק שתי פעולות: להתכווץ ולהתרפות, אין כמעט חלק בגוף שאינו פועל לצד השרירים או בסיועם. למעשה, קשה לדמיין את חיינו ללא שרירים.

תחזוקה לא נכונה של מערכת השרירים משפיעה באופן מיידי על איכות החיים שלנו. זה מתחיל בחולשה כללית, כאבי שרירים, כאבים בזמן תנועה ומוגבלות בטווח התנועה ופגיעה בשיווי המשקל , מה שמגדיל את הסיכון לנפילות, פציעות וכשל מערכתי רחב. 

עכשיו כשאנו מבינים עד כמה צריכת חלבון היא סופר חשובה לגוף לדעתי המקצועית מרכיב החלבון בשלושת הארוחות העיקריות קרי בוקר, צהרים וערב צריך להיות כ-50% מהרכב הארוחה, ושומנים ופחמימות 25% כול אחד מהם.

עכשיו, מתחיל האתגר הגדול... 😯

זה נדיר מאוד שאנו צורכים את כמות החלבון הנדרשת. לרוב אין לנו את הידע מה אמורה להיות הצריכה היומית (עכשיו אתם יודעים) ואנו לא נותנים לזה מספיק תשומת לב באשר לכמות חלבון שאנו צורכים. אנשים העוסקים בפעילות גופנית סדירה ולרוב העוסקים בפעילות כוח בחדרי כושר, יותר מודעים לעניין חשיבות החלבון אך לא תמיד מודעים לסוגים השונים של אבקות החלבון ומתי נכון לצרוך אותם.

❗לדעתי האישית, תוספי חלבון הם חשובים מאוד ויש לשלב אותם באורח החיים התזונתי שלנו.

השוק מוצף בתוספי חלבון במגוון אופציות, מחטיפי חלבון/אנרגיה, מעדנים וכמובן אבקות חלבון.

לגבי חטיפי החלבון והמעדנים יש לי הרבה מה להגיד אבל את זה נשאיר למאמר אחר שלי. מה שאני כן יכול להגיד לכם... אל תאמינו לפירסומות!!! תבדקו היטב את המוצרים, איכות המוצרים, מי מייצר אותם ומי מייבא אותם. בסופו של דבר, תזכרו דבר אחד חשוב שמדובר בעסקים שמגלגלים מיליונים וכול המטרה האמיתית שלהם היא לעשות כסף. אנו צריכים להיות ערים ולדעת מה לבדוק ולסמוך רק על עצמנו.

✴️ לפני שאני צולל ומרחיב את האינפורמציה לגבי סוגי החלבון אני רוצה לציין ולהדגיש כי תמיד הדרך הנכונה לספק לגוף את מה שהוא צריך זה לצרוך תזונה ממקורות טבעיים ופחות תעשייתים ומעובדים.

ישנם סוגי חלבון שונים ולהלן חלקם העיקרי: 

חלבון מי גבינה - מיוצר ממי גבינה, מומלץ ביותר לספורטאים עקב ספיגתו הטובה טעמו הטוב וזמינותו בשוק .חלבון מי הגבינה מכיל ריכוז גבוה עד כ- פי 4 של חומצות אמינו ביחס לחלבונים מסוגים אחרים. 

חלבון איזוליט – חלבון מי גבינה שעבר תהליך של הידרוליזציה כשבתהליך זה הוציאו מהחלבון את הלקטז (לאנשים שסובלים מרגישות ללקטוז) ,לרוב הוא גם מופחת עד ללא סוכר כלל מופחת שומן ופחמימות מיועד לספיגה מהירה ביותר במערכת העיכול. 

חלבון קזאין – מיעוד לרוב לצריכה לפני שינה או בלילה בגלל פירוקו האיטי וספיגתו במהלך השינה .

חלבונים טבעוניים - חלבונים מסויה או אפונה וכיוצא בזה מיועד לרוב לטבעונים או לאנשים שלא אוכלים דברי חלב . 

תשלובת חלבונים – מיועד למי שרוצה גם חלבון מהיר וגם ספיגה איטית נותן יכולת בניית שריר לטווח ארוך במהלך היום מתאים הן לאחרי אימון הן כתחליף ארוחה טעמו לרוב טוב מאוד .

למאמרים נוספים, מוזמנים להמשיך לעקוב אחרי. 

שלכם
🙏
עופר לקסמן, 
יועץ בריאות, תזונה וספורט
לאוכלוסיית מנותחי קיצור קיבה ולסובלים מבעיות משקל.
#BariLifestyle #OLfitness #BariLifestyle50plusefit
#bariatric #bariatricsurgery 
#fitness #fit #workout #training #health #wellbeing #healthychoices #active #strongmind #motivation #lifestyle #exercise

#בריאות #עודףמשקל #השמנה #אימוןאישילחיים #ספורט #כושר #תזונה #תוספיתזונה #ויטמינים #סוכרת #לחץדם #קיצורקיבה #ירידהבמשקל #אימוןאישי #פעילותגופנית #בריאות #השמנה 

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע אינו מתייחס למוצר או טיפול, הוא אינו התוויתי, ולא מהווה המלצה רפואית, ולא מיועד להנחות את הקוראים או לשמש כהמלצה, הוראה או עצה לקורא, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי.

קרדיט לתמונה: www.pexels.com

🚨 כיצד לצלוח מפגשים חברתיים לאחר ניתוח לקיצור קיבה

אחד האתגרים שכל מי שעובר את הניתוח לקיצור קיבה צריך להתמודד זה המפגשים המשפחתיים, החברתיים והמסיבות. אוכל תמיד מעורב במפגשים אלה...