יום שישי, 1 במאי 2020

מחשבות על היום שאחרי ניתוח בריאטרי


ניתוח לקיצור קיבה (ניתוח בריאטרי) הוא אחד מהניתוחים הכירורגיים היותר ייחודיים בעולם הרפואה.

בעוד שבהליך הכירורגי (הניתוח), קיימת הקפדה על אותם עקרונות כשל ניתוחים אחרים, תהליך טרום/אחרי הניתוח שהמנותח עובר שונים לחלוטין!

דעתי האישית כמנותח, מטפל מלווה את אוכלוסיית מנותחי קיצור קיבה, כול ההתנהלות והחזרה לשגרת החיים שלאחר הניתוח, (שאורכת בדרך כלל שנה וחצי עד שנתיים, וההגעה למשקל היעד), חשובים יותר מכול מה שהמנותח עבר טרום הניתוח.

הניתוח עצמו מהווה בסיס שיאפשר למנותח לבצע את הדרוש לשינוי אורח חיים בריא, אבל הניתוח עצמו אינו מספיק לבדו. האפקטיביות של תשתית התמיכה סביב המנותח, היא זו שתביא באמת לשינוי המשמעותי.

בנוסף, נקודה שהיא סופר חשובה... רבים מתעלמים מהרכיב הנפשי.
מרבית המנותחים ״בילו״ שנים רבות, או אפילו כל חייהם הבוגרים במאבק בהשמנת יתר. סביר להניח, כי הניתוח זו האופציה היחידה לשיפור בריאותם. אולם כאשר מגיעים לנקודה ההחלטה, חובה להבין את האחריות המוטלת והסיכונים על מי שעובר את הניתוח, בלי כול קשר מהם היתרונות שבניתוח עצמו.

ניתוח לקיצור קיבה דורש הכנה רבה, משמעת ומחויבות לפני ולאחר הניתוח. כיום התהליך ומתחיל יכול לקחת בין חצי שנה לשנה וחצי עד שיגיע לניתוח עצמו. חשוב לדעת את זה ולהבין את המשמעויות, כי יש אנשים שמתייאשים ומוותרים תוך כדי התהליך.

במהלך תקופה זו, צוות רפואי ואנשי מקצוע נוספים בנוסף למנתח ורופא המשפחה יהיו מעורבים בתהליך כדי להבטיח שהניתוח הוא באמת האופציה המתאימה, ולוודא שהמטופל מוכן פיזית ונפשית לשינויים ולאתגרים  שהניתוח מביא עמו באורח החיים והחזרה לשגרת החיים. הכנה נכונה יכולה לקבוע עד כמה המטופל יצליח לשמר את התוצאות ובריאותו בעתיד.

חשוב להבין שיש צורך לבצע שינוי משמעותי באורח החיים הרבה לפני יום הניתוח עצמו ולדעת לשמור על כך לצמיתות, אחרת הסיכוי להצלחה הוא נמוך מאוד. מניסיון אישי ומהיכרות עם מנותחים אחרים, מי שלא לקח ברצינות את תקופת ההכנה טרום הניתוח, זלזל בהנחיות וחיפש קיצורי דרך עבר תהליך החלמה לא פשוט בכלל, ולא מעט מהם חזרו למשקל גופם טרום הניתוח לאחר שנים מעטות.

האתגר הגדול לאחר הניתוח לקיצור קיבה זה לא הירידה במשקל, אלה לדעת איך לשמור נכון על יציבות ובריאות לאורך זמן, לדעת איך מעלים את הביטחון העצמי ואת יכולת המסוגלות, לדעת איך להקשיב לגוף ולהבין אותו, לדעת איך להיגמל מהרגלים מזיקים ומהתמכרויות, לדעת איך להתגבר על פחדים שמרחיקים מלהצליח בתהליך ולדעת איך לזהות נקודות חוזקה ולעבוד איתן כדי לשנות דפוסים מגבילים בהווה. 

אופי ההכנות וציר הזמן לניתוח משתנים בין קופות החולים השונות והמתקנים הרפואיים בארץ, אך הטווח הוא 6 עד 18 חודשים מתחילת התהליך ועד הניתוח.

היום ממליצים מאוד להשתתף במפגשי מידע והעשרה כדי להחליט אם הניתוח מתאים לכם, ולהעמיק את הידע שלכם ככל הניתן בתחומים הרלוונטיים כמו תזונה ופעילות גופנית כדי לשפר את הסיכוי להצלחת התהליך.

 לצערי, רבים שעוברים את הניתוח מתרכזים ושמים דגש על החיצוניות ומתעלמים מהרכיב המנטלי / נפשי.


את ציר הזמן אפשר בגדול לחלק לארבעה שלבים:

▪ השלב הראשון הוא השלב שלפני הניתוח, השלב שבו המטופל מתחיל לבחון את הנושא ועד יום הניתוח.

▪ השלב השני מתחיל יום אחרי הניתוח ונמשך כשלושה חודשים.

▪ השלב השלישי מתחיל כשלושה חודשים אחרי הניתוח ונמשך עד שנה-שנה וחצי אחרי הניתוח.

▪ השלב הרביעי מתחיל כשנה וחצי אחרי הניתוח, ובו כבר כמעט אין לנו חסמים פיזיולוגיים שקשורים לניתוח ולהקטנת הקיבה.

השלב הראשון - שלב זה הוא קריטי לכל מי שבוחן את האופציה לניתוח לקיצור קיבה כי למעשה בשלב זה המועמד מקבל החלטה האם ברצונו לעבור את הניתוח או לא. בהנחה שקיבל את ההחלטה, עכשיו המועמד תלוי בגורמים חיצוניים שאמורים להחליט האם הוא מועמד פוטנציאלי ומתאים לניתוח ואיזה סוג של ניתוח בכי מתאים.

חלק מהנושאים שיש לקחת בחשבון בתקופה זו כוללים:
1️⃣ החלטה איזה סוג ניתוח. 
2️⃣ מי המנתח.
3️⃣ איפה יבוצע הניתוח. 
4️⃣ האם קיים כיסוי בטיחותי. 
5️⃣ ביצוע בדיקות רפואיות, גופניות ונפשיות (במידת הצורך).
6️⃣ לוח מעקב. 

ביצוע הבדיקות השונות נועדו כדי לוודא שהמועמד כשיר ועומד בקריטריונים של הניתוח.
* רשימת הבדיקות משתנה מידי פעם ותלויה במצבו הבריאותי של המועמד.

לאחר ביצוע כל הבדיקות, על המועמד לעבור ועדה בריאטרית שמטרתה לבחון את התאמתו וכשירותו לניתוח. הוועדה תבחן את המוכנות הבריאותית, הגופנית והמנטלית של המועמד לניתוח. חשוב להבין שתפקיד הוועדה הוא להעריך אם הניתוח אכן מתאים למועמד ואם המועמד יוכל לעמוד בתהליך השיקום שלאחר הניתוח.


השלב השני - הוא שלב ההחלמה שלאחר הניתוח. זה המקום שבו מי שעבר את הניתוח חוזר הבייתה, מתרגל לחיות את החיים ללא חלק מהמזונות והמשקאות שהיה רגיל בעבר. זה גם המקום בו מי שעבר את הניתוח יתחיל לטפל בעצמו לאחר ששוחרר מבית החולים ויחל במסע להחלמה ולבריאות טובה יותר. 

חלק מהנושאים שיש לקחת בחשבון בתקופה זו כוללים:
1️⃣ אשפוז בבית החולים. 
2️⃣ חזרה הביתה.
3️⃣ חזרה לעבודה. 
4️⃣ טיפול נכון בפצעים ובצלקות. 
5️⃣ כאבים ואי נוחות. 
6️⃣ לוח מעקב. 
7️⃣ סימני סיבוך / מתי להרים דגל אדום. 


השלב השלישי - השלב השלישי בתהליך שלאחר הניתוח נסוב סביב תהליך הירידה במשקל ותמיכה רחבה יותר במי שעבר את הניתוח. בדרך כלל מדובר על השנה וחצי עד שנתיים לאחר הניתוח וההגעה למשקל היעד. 

מי שעובר את הניתוח הבריאטרי נחשף לשלושה תהליכים משמעותיים שמשפיעים 
בצורה גורפת על החיים שהיה רגיל:

💡 שינויים משמעותיים בהיבט האנטומי - תלוי מאוד בסוג הניתוח אבל בגדול כול הרעיון הוא להקטין את קיבולת הקיבה, להקטין את כמות האוכל ויכולת הספיגה בגוף בכול פעם שנכנס אוכל לקיבה. הניתוחים משפיעים לא רק באופן מכני על הגוף ביכולתו להכיל את המזון בקיבה אלא גם על פעילות המנגנונים לחילוף חומרים. זאת אחת הסיבות שבשנים האחרונות מכנים ניתוחים מסוג זה בתחום הכירורגיה, "כירורגיה מטבולית". הניתוחים הבריאטריים השונים נבדלים ביניהם במידת היכולת להגביל את נפח האוכל ובדרך השפעתם על יכולת הספיגה ועל ההפרשה של ההורמונים בגוף ובמיוחד של מערכת העיכול.

לאחר ניתוח בריאטרי, הגוף נכנס למצב קטבולי, "קריסה". כמות האוכל הקטנה שנכנסת לגוף בוודאי לא מספיקה מבחינת ערך קלורי לספק את הדרוש לגוף על מנת לתפקד, התהליך גורם לגוף להיכנס למצב "רעב" והגוף מנסה להילחם ברעב. במצב זה הגוף מתחיל לפרק ולשרוף את המאגרים הרזרביים שקיימים בו ומכאן הירידה המהירה במשקל. 

בתהליך הראשוני שלאחר הניתוח ועד כשנה, שנה וחצי פשוט "הגוף אוכל את עצמו".

💡 שינויים משמעותיים בהיבט הפיזיולוגי - בעניין הפיזיולוגי, יש להבין שאוכלוסיית המנותחים משתייכת למבנה גוף אנדומורף - מתאר גוף שמן המאופיין בחולשה של השלד והשרירים באופן כללי. אם נוסיף לכך שאחרי הניתוח הגוף צורך כמות קטנה מאוד של קלוריות במשך זמן ארוך יחסית מה שמשפיע על הגוף לרעה בצורה קיצונית ביותר. 

רבים מהמנותחים מתלוננים על כאבים בגוף ברמות שונות אחרי הניתוח, כאבים בעצמות, בגב, בשרירים ובעצם הזנב. יש להבין שכאבים אלו נובעים כתוצאה מהשינוי האגרסיבי במשקל הגוף בפרק זמן קצר (שהוא לא תופעה טבעית). בנוסף, קיימים דיווחים על תופעות קור בצורה קיצונית וזה קשור לירידה מהירה וקיצונית של כמות מאגרי השומן בגוף וכאבים בכול הגוף הקשורים לירידה בצפיפות העצם, ירידה בצריכת הסידן הנחוץ. ירידת המשקל הדרסטית תוך זמן קצר ביותר גורמת לירידה בחוזק השרירים ובמאסה שלה. חלק מהמנותחים מתלוננים גם  על חולשה כללית וריפלוקסים (תלוי בסוג הניתוח).

💡 שינויים פסיכולוגים – חלק מאוכלוסיית המנותחים מגיע לתהליך עם תדמית ירודה מאוד, באותה נשימה, יש מנותחים שלאחר הניתוח השילו מעל 50% ממשקל גופם פתאום נראים קטנים ומצומקים, מה שמאוד פוגע בתדמית שלהם. אין זה נדיר שמי שעבר את הניתוח רואה את עצמו במשקל עודף, גם לאחר שהגיע ליעדיו ומרגיש נהדר.  זה יכול להקשות על אורח החיים שלאחר הניתוח, וחובה לשמור על תהליך תמיכה מסודר של חברים, משפחה וליווי מקצועי קבוע. 

לאחר הניתוח החיים משתנים באופן דרמטי. מעבר לתוכנית תזונה ופעילות גופנית בריאה יותר, המנותחים יתחילו להרגיש שונים. הם עשויים להרגיש בטוחים יותר בעצמם ועשויים לרצות להגשים פעילויות שונות שלא עשו לפני הניתוח. כתוצאה מכך, מערכות היחסים שלהם עם המשפחה והחברים עשויים להשתנות בצורה משמעותית מאוד. 

עבור רבים, השינויים הם חיוביים מאוד. הם מתחילים לבחון הזדמנויות קריירה חדשות, להרחיב את המעגלים החברתיים ולהרגיש מידה רבה יותר של ביטחון במערכות היחסים שלהם. יחד עם זאת, מתברר שקיימת תופעה בקרב בני זוג בהם, אם רק אחד מהם עובר את התהליך, מתעוררות בעיות וחילוקי דעות בין בני הזוג על מערכת היחסים והחיים בכלל, בעולם כבר מצאו שם לתופעה: "גירושים בריאטריים". מהמחקרים שנעשו בנושא מתברר כי מי שהיו נשואים ,נטו להתגרש יותר לאחר הניתוח, בהתאם למשקל שהורידו לאחר הניתוח. ככל שהירידה במשקל לאחר הניתוח אגרסיבית יותר, כך עלתה הסבירות לגירושים. באותה נשימה , מטופלים רווקים שעברו את הניתוח נטו למצוא זוגיות ולהתחתן לאחר הניתוח מהר יותר מאלו שלא עברו את הניתוח, נישואים בריאטרים. 

חלק מהנושאים שעלינו לקחת בחשבון בתקופה זו כוללים:
1️⃣ התקדמות וקצב ירידה במשקל לאחר הניתוח. 
2️⃣ תזונה נכונה לאורך התקופות השונות שלאחר הניתוח. 
3️⃣ ידע בנושא תזונה נכונה. 
4️⃣ תוספי ויטמינים. 
5️⃣ פעילות גופנית. 
6️⃣ שינוי במערכות היחסים שלכם. 
7️⃣ קבוצות תמיכה. 
8️⃣ שתיית אלכוהול ועישון. 
9️⃣ בדיקות רפואיות תקופתיות וליווי מקצועי. 


השלב הרביעי - הוא שלב התחזוקה לטווח הארוך. זה מגיע בערך שנה וחצי עד שנתיים לאחר הניתוח ואמור להכיל את הכלים לאפשר למנותחים לשמור על המשקל התקין לשארית חייהם. 

שמירה על המשקל יכולה להיות פשוטה אם מקיימים את ההנחיות לאחר הניתוח, אם לוקחים אחריות ומשנים את הרגלי החיים, שבפועל הביאו למשקל החריג, ובאותה מידה יכולה להיות קשה מאוד אם לא ממלאים אחר ההמלצות ולא לוקחים אחריות.


חלק מהנושאים שעלינו לקחת בחשבון בתקופה זו כוללים:
1️⃣ כניסה להריון לאחר הניתוח
2️⃣ בעיות דימוי גוף
3️⃣ הסרת עודפי עור
4️⃣ ניתוחים קוסמטיים לעודפי עור
5️⃣ תמיכה בתזונה לטווח ארוך ושמירה על פעילות גופנית
6️⃣ חזרה למשקל קדם הניתוח
7️⃣ הצלחה בשמירת המשקל לטווח ארוך

 

רבים שואלים את עצמם מה הניתוח המתאים ביותר עבורם?

כמטפל אני נחשף רבות לשאלה זו בקרב אנשים שבוחנים את אופציית הניתוח. קיימת תחושה שזה סוג של ניתוח שדומה לרכישה בסופר -  נכנסים, בוחרים את המוצר מהמדף והולכים לשלם.
האמת שאני די מזועזע כל פעם מחדש מקלות הדעת שאנשים לוקחים כאן וגם מקלות השיח בקבוצות השונות המדיה החברתית לעניין זה. פתאום כל מי שעבר את הניתוח נהפך למומחה גדול בנושא מבלי להבין שהניתוח והתגובות שונות מאדם לאדם מהמון סיבות.

כשמסתכלים על ההיסטוריה של הניתוחים הבריאטריים, זה די מבלבל לדעת מה הוא ההליך הטוב ביותר לירידה במשקל, אבל החשוב ביותר איך לשמר זאת לשנים רבות.
הגוף של כל אדם מגיב שונה, ולכל אדם היסטוריה רפואית שונה ואורח חיים שונה.

הליך מסוים שמתאים לאדם אחד לאו דווקא מתאים לאחר. זאת הסיבה שהפתיחות של המטופל ושיחות כנות עם המנתח או צוות ההבחנה יעזרו בבחירת ההליך המתאים ביותר לאישיותו ולאורח החיים לאחר הניתוח.
אל תהססו כמובן לבדוק ולקבל חוות דעת נוספות אם זה מאוד חשוב לכם, אך שוב, שיחות פתוחות וכנות עם צוות מקצועי יובילו להליך הטוב ביותר עבורכם.

כמה נקודות מפתח חשובות:

▪ לא כל המנתחים מבצעים את כל סוגי הניתוחים.

▪ יש מנתחים שמעדיפים לבצע ניתוח מסוג מסוים. אני מציע לבחון את הנושא הזה היטב!

▪ שאלו את המנתח אילו מסוגי הניתוחים הוא מבצע, ואם הוא לא מבצע הליך מסוים שאלו אותו מה הסיבה לכך.

▪ התמיכה והידע שתרכשו והרצון שלכם לנצל את התמיכה המוצעת כנראה יהיו חשובים יותר מאשר סוג הניתוח שייבחר בסופו של דבר.

▪ כבר הוכח שניתוח לקיצור הקיבה יעיל מאוד לירידה במשקל לטווח ארוך, אך ללא הדרכה מתאימה לפני הניתוח ואחריו, המנותחים עדיין עלולים להיכשל במטרתם בטווח הארוך ולעלות במשקל.

▪ יש להבין היטב את אורח החיים והשינויים שחווים לאחר הניתוח כדי להצליח בתהליך. וודאו שאתם מוכנים לתהליך - לרדת במשקל ולהיות בריא זה איזון בין המצב הפיזי, הפסיכולוגי והמנטלי. 

המפתח להצלחה הוא בנחישות קבלת ההחלטה ובהתמדה בשינוי אורח החיים הכולל אכילה נכונה, פעילות גופנית סדירה, הפסקת עישון (למי שמעשן) ומעקב רפואי ומקצועי מסודר!


*************************


#בריאות #עודףמשקל #השמנה #אימוןאישי #ניתוחקיצורקיבה #קיצורקיבה #ירידהבמשקל #שינוי #אורחחייםבריא #מוטיבציה #שינוילחיים
#BariLifestyle #OLfitness #barimindfit
#Bariatricsurgery #Weightlosssurgery
#Gastricbypass #Gastricsleeve #Obesitytreatment #Weightlossmanagement
#Healthandwellness #Weightmanagementprogram
#Obesityprevention
#Bariatricsupportgroup #obesityawareness #weightlosscommunity #healthyweightloss #healthylifestyle #fitnessmotivation #weightlossmotivation

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע אינו מתייחס למוצר או טיפול, הוא אינו התוויתי, ולא מהווה המלצה רפואית, ולא מיועד להנחות את הקוראים או לשמש כהמלצה, הוראה או עצה לקורא, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי.

קרדיט לתמונה: www.pexels.com