יום רביעי, 15 בנובמבר 2023

המרכיבים הנפשיים ויכולת ההשפעה על תהליך קבלת ההחלטות



ניתוח בריאטרי (ניתוח לקיצור קיבה) מקובל כאחד הטיפולים היעילים ביותר להשמנת יתר וירידה במשקל. עם זאת, למרות הצלחתו המוכחת, רבים מתקשים לשמור על הירידה במשקל לאורך זמן.

שמירה על משקל לאחר הניתוח הוא תהליך מורכב הדורש מאמצים פיזיולוגים ונפשיים כאחד.
נשאלת השאלה אילו היבטים הקשורים בחלק הנפשי יכולים לעזור למטופל לשמור על המשקל ובריאותו לשנים רבות
.

האישיות והמרכיבים הרב-שכבתיים בשילוב עם מרכיבים פיזיולוגיים, יכולים לתרום להשגת המטרה.

בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית במספר הניתוחים הבריאטריים המבוצעים בישראל, אולם שמירה על המשקל ואימוץ אורח חיים בריא לאורך השנים מאתגרת מאוד בישראל. על פי מחקר שנעשה בישראל יותר מ-60% מאלה שעברו את הניתוח לקיצור קיבה עלו במשקל וחזרו לנקודת ההתחלה בממוצע של 4 שנים, כמו כן נמצא כי מספר הניתוחים החוזרים בישראל הוא הגבוה בעולם.

נתון מדאיג זה נשאר לא מובן, שכן ניתוח בריאטרי לא רק משפר את הירידה במשקל ואיכות החיים, אלא גם משפר את הבריאות הנפשית, המוטיבציה והדימוי העצמי.

ישנן סיבות רבות לעלייה במשקל הקשורות להתנהגות, יחד עם זאת חוקרים זיהו קשר אפשרי בין המצב הנפשי של המטופל לבין ההצלחה או הכישלון בטווח ארוך.

ישראל נמנית עם המדינות המפותחות שבהן שיעור השמנת יתר הוא גבוה (קרי, משקל יתר של 30 קילו מעל הממוצע). 29% מהנשים ו-26% מהגברים במדינה סובלים מהשמנת יתר. ישראל מדורגת במקום הרביעי בשיעור ההשמנה בקרב מדינות המערב. 64% מהמבוגרים בארץ נמצאים בעודף משקל וכך גם 35% מהילדים והמתבגרים בגילאים 5–19. העלייה בהשמנה בקרב ילדים בישראל במהלך השנים מציגה מגמה מדאיגה מאוד: בשנת 1970 רק 5% מקרב הילדים סבלו מהשמנת יתר, בשנת 2000 היה מדובר ב-15%, בשנת 2013 היו 30% שסבלו מהשמנת יתר, וב-2018 – 35%. הקפיצה המשמעותית במשקל מתרחשת בקרב ילדים בכיתות ד'–ה', שכבת גיל שבה אחוז ההשמנה החריגה בקרב הילדים מגיע ל-30.7% מסך הילדים בשכבת גיל זו.

קיימים גורמים רבים המובילים להשמנת יתר אצל ילדים, כמו השפעות סביבתיות, תרופות, שינויים ותפקוד של המערכת העצבית וההורמונלית בגוף, המצב הפיזי של הילד וכמובן היבטים תורשתיים.

השמנת־יתר חולנית קשורה ליותר מ-2.5 מיליון מקרי תמותה בשנה בעולם.

ניתוח לקיצור קיבה הוא הצעד הראשון בדרך לגוף בריא ונפש בריאה! הניתוח הוא כלי מתוך אוסף כלים שכל מי שעובר את הניתוח לקיצור קיבה צריך ללמוד ולאמץ כדי באמת להצליח בתהליך ההלחמה ועיצוב אורח חיים בריא שיחזיק לשנים רבות. 

גורמים נפשיים כמו דיכאון, דימוי עצמי נמוך וחוסר מוטיבציה, עשויים להשפיע על מנותחים לאחר ניתוח, מה שיכול להשפיע לרעה על הצלחת תהליך הבריאות. מצד שני, אישיות חזקה הוכחה השפעה משמעותית על הצלחת הירידה במשקל ותחזוקת הטיפול העצמי לשנים רבות.


לסיכום,

ניתוח בריאטרי עשוי להיות אפשרות טיפול יעיל לירידה במשקל ובהשמנת יתר.
זהו מסע משנה חיים, אולם ההצלחה תלויה במגוון גורמים הקשורים לגורמי האישיותית של הפרט ולתפיסות חברתיות כגון עמדות תרבותיות וסטריאוטיפים לגבי השמנת יתר.

כדי להצליח לשמר את תוצאות הניתוח לשנים רבות, על המנותח להבין שיש לטפל גם במרכיבי האישיות ולא רק במרכיבים הפיזיולוגים ובמיוחד החיצוניים. חינוך לבריאות בנושא מודעות לאכילה, מיומנויות מזון וכישורי בישול יכולים למלא תפקיד חשוב בהבאת שינוי התנהגות בריאה.


****************

#בריאות #עודףמשקל #השמנה #אימוןאישי #ניתוחקיצורקיבה #קיצורקיבה #ירידהבמשקל #שינוי #אורחחייםבריא #מוטיבציה #שינוילחיים

#BariLifestyle #OLfitness #barimindfit
#Bariatricsurgery #Weightlosssurgery
#Gastricbypass #Gastricsleeve #Obesitytreatment #Weightlossmanagement
#Healthandwellness #Weightmanagementprogram
#Obesityprevention
#Bariatricsupportgroup #obesityawareness #weightlosscommunity #healthyweightloss #healthylifestyle #fitnessmotivation #weightlossmotivation

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע אינו מתייחס למוצר או טיפול, הוא אינו התוויתי, ולא מהווה המלצה רפואית, ולא מיועד להנחות את הקוראים או לשמש כהמלצה, הוראה או עצה לקורא, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי.